dinsdag 24 september 2019

elevator pich

Volgens mij zijn de elementen van een goede pitch:
  1. Aandacht vestigen op een -voor toehoorder- herkenbaar pijnpunt of brandend verlangen en dat ferm uitvergroten,
  2. wat je aanbiedt waarmee je dat gaat oplossen,
  3. geloofwaardigheid creëren en bevestigen:
    • hoe je dat doet,
    • wie je bent dat je dat kan,
    • wie je er al mee geholpen hebt,
  4. wat je van je toehoorder wilt,
  5. uitnodiging aan toehoorder / "call to action",
    inspelend op pijnpunt of brandend verlangen

vrijdag 29 maart 2019

crowd creating spiraal

In een DUMB sessie hebben we aan de hand van de creatiespiraal van Marinus Knoope, uitgebreid voor samenwerking, de "creacties" gevonden:
In t Nederlands (de oorspronkelijke taal van Knoope en van ons) zou dat iets worden als
wish inspirewensen inspireren
imagine envisionverbeelden bezielen
believe acceptgeloven aannemen
express listenuiten luisteren
research informonderzoeken informeren
plan stimulateplannen stimuleren
decide endorsebeslissen steunen
act assist = (try`n test) / (judge, select, rate)handelen assisteren
sustain encouragevolharden aanmoedigen
receive giveontvangen geven
appreciate favourwaarderen gunnen
relax spareontspannen ontzien

ikigai

  1. Passies
    What do you love:
    Wat kun je niet laten?
    (attitude)
  2. Talenten
    What are you good at:
    Wat zijn je talenten?
    (knowledge, experience, skills)
  3. Ambitie, Motieven
    What the world needs:
    Wat vind je nodig? Wat wil je bieden / bereiken?
    (ambition)
  4. Kwaliteiten
    What can you be paid for?
    Waar ligt je waarde?
    (... references / reputation)

maandag 18 maart 2019

De waarde van een uitvinding

Voor welke prijs kun je je uitvinding verkopen?

Een vuistregel voor heel redelijk uitvindersdeel is 5% van de waarde van de, denkbeeldige, onderneming die, enkel en alleen, de uitvinding op de markt brengt.
De waarde van zo'n onderneming is ongeveer 10 × de jaarwinst. Voor wat het waard is, want de prijs is onderhevig aan speculatie, manipulatie en uiteindelijk wat de gek er voor geeft.

Maar alles bij elkaar genomen ligt de waarde van een uitvinding dus rondom 5% × 10 × de jaarwinst = de helft van de jaarwinst.

Eenmalig ... dus kies het juiste moment!


What price may you sell your invention for?

A very reasonable inventor's share would be 5% of the business value. The, virtual, business that, solely, exploits the invention.
A business' value is about 10 times its yearly profit. For what it's worth, because it's also subject to speculation, manipulation and gamble.

The invention's value therefore is about 5% × 10 × the yearly profit = half the yearly profit.

But only once ... so choose the right moment!

donderdag 3 januari 2019

het boek dat ik zou hebben willen schrijven

De inhoudsopgave van het boek dat ik zou hebben willen schrijven:
Over samenwerken in creatieve processen - crowdcreating


Misschien een idee om te crowdfunden?

dinsdag 24 mei 2016

jouw inspiratie, onze transpiratie

De aanloop

Edison, de grote uitvinder van onder andere 'licht en geluid' zei al:
inventing is one percent inspiration and ninety nine percent transpiration.

Voor die inspiratie zoekt GHvernuft daarom uitvinders, en vooral professionals om ontwikkelingen te realiseren die anders blijven liggen. In symbiose met NL innovators en met een daarop toegerust ontwikkelingsprogramma.


hoe gaan we het doen?

Wie zich met een idee meldt benoemen we tot uitvinder. Eventueel kostenloos lopen we het idee langs met onze 4x5 checklist, op zoek naar haalbaarheid in de echte wereld. Na dit vooronderzoek hebben we een long list van professionals uit de creating crowd.

We gaan verder met de professionals die mogelijkheden zien. Met de ideeënmeter van GHvernuft selecteert zich een short list. In alle flexibiliteit uitgaand van ons eerlijk-aandeel-model met gesloten beurzen, formeren we ons tot een projectgroep. Met als missie een bijpassend team om de exploitatie te realiseren.

Dat daarbij op de achtergrond een zelflerend programma meedraait om van al die crowds en teams een hecht kennisnetwerk te maken is mooi meegenomen voor toekomstige projecten.

Waarom meedoen als uitvinder?

Loop je al een tijd rond met een idee?
Kun je wel hulp en advies vinden maar zijn de tarieven je te hoog?

Waarom meedoen als professional?

Vind je het leuk om je vakbekwaamheid eens ergens anders op te oefenen?
Wil je je blik eens verbreden, je netwerk uitbreiden? En de kans creëren op een aandeel in een florissante start-up?
Of misschien wil je je als zzp of als ondernemer helemaal toeleggen op co-creatie?
Neem dan eens vrijblijvend contact op;
 of  


eerlijk-aandeel-model

Een goed idee is geld waard. Maar niet voordat het ontwikkeld is. Er gaat heel wat werk, investeringen en vernuft aan vooraf.
We kunnen er fondsen en mensen voor gaan zoeken. Maar we kunnen ook alvast beginnen met crowd creating en vooraf goede afspraken maken voor de verdeling achteraf.
Dat kan aan de hand van "Slicing Pie", de methode van Mike Moyer. GHvernuft heeft er flexibele overeenkomstvormen op voorbereid.
Ieders toegevoegde waarde wordt omgezet in een eerlijk aandeel in de opbrengst zo gauw als we marktwaarde gecreëerd hebben (breakeven).


prijskaartje

Crowdcreating doen we samen; we zijn onze eigen opdrachtgever. Er hangt dus geen vast prijskaartje aan.
Aan wie meedoet staat het vrij een eigen positie in te nemen: meer als opdrachtgever of juist meer als opdrachtnemer. We kunnen kiezen uit een heel spectrum van overeenkomstvormen, varierend van een vast urentarief tot risicodragend opbouwen van een eerlijk aandeel. Met als tussenvorm een 'basisinkomen' ten laste van een eerlijk aandeel.


4x5 checklist

Het vooronderzoek doen we - uitvinder, GHvernuft en eventueel NL innovators - in vier fasen van elk vijf aandachtspunten. Al onderzoekend geven we onze eigen invulling aan de welbekende business canvas volgens Alexander Osterwalder. En al doende bouwen we contacten op met professionals voor verder crowdcreating.


ideeënmeter

Al lang blijkt dat wisdom of crowds meetbaar en maakbaar is. In de jaren tachtig ontdekte Robert Cooper er een methode voor (waarvan de bouwstenen overigens sterk doen denken aan die van de eerder genoemde business canvas). De ideeënmeter van GHvernuft is daarvan afgeleid en we gebruiken die om de samenstelling en de voortgang van de projectgroep te optimaliseren.


Meld je aan voor crowdcreating

Neem vrijblijvend contact op;
 of  


over crowdcreating.nl

Crowdcreating.nl is een product van GHvernuft, bekend onder kvk 04066591. Het is een handelsnaam van G.Henstra, sinds 1988 ir industrieel ontwerpen, met ervaring in productontwikkeling bij Philips, en later als wetenschappelijk begeleider en supervisor van een honderdtal projecten. En sinds 2013 nog eens tientallen projecten in nauwe samenwerking met NL innovators.