donderdag 24 juni 2021

electric vehicle swap battery

Elektrisch rijden. OK.
Maar dan: elektrisch laden.

We zijn vanouds gewend na vele honderden kilometers gereden te hebben de tank weer te vullen. Maar met elektrisch rijden krijgen we van de actieradius ineens een anxiety. En straks doorlopend ruzie in de wijken.

Om de laadpalen. Een technische oplossing met maatschappelijke / sociale problemen. 


Onze vertrouwde fossiele brandstoffen hebben een energie-inhoud van grofweg 10 kWh per liter, en iets meer dan 10 kWh per kg. Het kan preciezer maar 10 kWh is makkelijk te onthouden. 

Aan de pomp tanken we zo'n 50 liter, in pak-m-beet 6 minuten.
Voor elektriciteit zouden we dat een vermogen noemen van
50 × 10 kWh per 0,1 uur = 5000 kW = 5 MegaWatt.
7000 pk.
Als twee a drie diesellocomotieven op vol vermogen. Op jouw batterijtje.

Dat moet anders. Dat kan anders.

Denk je maar s een batterijsysteem in. Met modulaire maten. Aan de pomp ruilen we lege batterijen voor volle. Zo nodig gaat dat automatisch. Voor je lege batterij krijg je statiegeld terug. Dus je betaalt alleen voor de kwh-s.

De lege batterijen gaan terug naar de opwerkingsfabriek. 

Met zo'n modulair systeem kunnen vele batterijtechnieken naast elkaar bestaan. Waterstof, lithium, en wat er allemaal nog te ontdekken valt.

Moge de beste winnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten